Coaching draait niet om wat de coach denkt, vindt of voelt.

3 redenen waarom het niet belangrijk is wat een coach vindt

Al een hele tijd, en steeds vaker, lijkt het een trend te zijn om als coach op social media jezelf én je overtuigingen te laten zien. Als communicatie-expert begrijp ik dit heel goed. Je wilt zichtbaar zijn, je wilt persoonlijk zijn én je wilt een band opbouwen met je volgers/community. Deze elementen zijn dan ook in iedere social mediastrategie terug te vinden. En terwijl ik dit aan iedereen die begint of verder wilt met social media zou aanraden, ligt dit bij coaches anders.

Tegenwoordig zie ik een aantal zaken bij (Instagram)coaches vaak terugkomen:

  • Ik ben alleen op reis geweest en daardoor voel ik me vrij en durf ik keuzes te maken
  • Mijn werk is mijn passie. ALs jij je passie vindt, word je ook gelukkig
  • Ik heb mijn vaste dienstverband opgegeven om freelancer te worden en daardoor ben ik echt vrij

En natuurlijk is het leuk om te zien hoe mensen in het leven staan. Wat ze meemaken en wat ze belangrijk vinden. Maar, als je opzoek bent naar een goede coach dan zij al die zaken niet van belang. Het zegt namelijk niets over hun coachingsvaardigheden en hun vermogen om jou verder te helpen. Het zegt echter alles over hun verhaal, hun overtuigingen en hun overtuigingen. En door dat als uitgangspunt te nemen, word jouw verhaal al ingevuld.

Overtuigingen uitgelegd

Het is niet de bedoeling dat deze blog een rant wordt tegen persoonlijke overtuigingen. Of tegen delen waar je in gelooft. Maar het is wél belangrijk dat je als coach jezelf afvraagt wat je hier nou eigenlijk mee zegt én wat voor effect dat kan hebben op de ander.

Een overtuiging is volgens de Van Dale ‘een sterk gevoel van waarheid of valsheid van een zaak’. In de NLP worden overtuigingen gezien als sterke perceptuele filters. Ze gaan niet over de realiteit. Ze geven betekenis of verklaring aan dat wat wij als realiteit beschouwen. Ze geven betekenis aan de wereld om ons heen.

In coaching draait het niet om wat de coach vindt

Als je dus bedenkt hoe krachtig overtuigingen onbewust zijn, dan kun je als Instagram coach nog zo vaak zeggen dat ‘niet iedereen veganistisch hoeft te eten omdat jij dat doet’, toch zit daar een ondertoon is. Als jij als coach namelijk steeds opnieuw uitlegt waarom je dit doet, waarom het voor jou belangrijk is en welke bijdrage jij daarmee levert aan de toekomst dan probeer je mensen (al dan niet bewust) ervan te overtuigen ook deze levensstijl aan te nemen. En dat heeft niets meer te maken met iemand onbevooroordeeld willen helpen maar met het willen beïnvloeden van die ander door middel van een ‘coachingsgesprek’

Dus, 3 redenen waarom een coach niet te koop moet lopen met zijn eigen overtuigingen:

  1. Door als coach constant overtuigingen te uiten bestaat de mogelijkheid dat de coachee zich niet vrij of veilig genoeg voelt om zich bloot te geven.
  2. De coach geeft onbewust een signaal af aan een (potentiële) coachee dat haar overtuigingen, gevoelens en gedachtes niet oké zijn.
  3. Het uiten van persoonlijke overtuigingen zorgt ervoor dat een coach niet meer objectief en onbevooroordeeld naar iemand luistert. Onbewust probeert de coach jou daar te krijgen waar hij vindt dat de jij moet zijn.

Voor mij is het doel van coaching om de ander te helpen de antwoorden te vinden die hij/zij al in zich heeft, ongeacht of dat strookt met mijn eigen overtuigingen. Ik wil in ieder geval iemand helpen om woorden te geven een datgene wat zich binnenin afspeelt. En op deze manier hoop ik een bijdrage te leveren aan het vinden van antwoorden.

In coaching draait het niet om wat de coach denkt, vindt en voelt. Het draait om jou. Het gaat om jouw verhaal. Een coach kan jouw verhaal alleen zien als zijn eigen verhaal op de achtergrond blijft.

Als je mij jouw verhaal wilt vertellen, dan beloof ik je dat mijn verhaal er niet toe doet. Zodat jouw verhaal alle ruimte krijgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *